onsdag 17 oktober 2007

Sign of the times #2

Som när Gris-Nils och jag en lördagkväll hade packat påsen med petflarran och tog mopparna ut för en sväng. Vi tänkte att det skadar ju inte att kolla läget i grannbyn liksom. Så vi åkte ner (istället för att gå för en gångs skull) vid elva-tolvsnåret och tyckte det var ovanligt tomt utanför Konsum. Så vi letade runt lite tills vi hittade en gäng som var på väg någonstans, tänk, kanske var det en fest! Vi hakade på och gick mot en röd villa mitt i centrala grannbyn, & när vi gick där på plattorna i trädgården snavade vi över diverse trehjulingar och hinkar.

Väl där inne spelades det Hel, Völund Smed, Ultima Thule & annat smått & gott. Varför inte, här slår vi oss ned. Det är ju livat åtminstone. Inne i vardagsrummet höll en tjockis & tillika husägare kallad Sami låda om hur sionismen skulle besegras (ett tips för nybörjare var att börja i liten skala var att bojkotta vissa filmer - t.ex. Indiana Jonas med juden Harrison Ford) och flygblad delades ut i hundratal för oss kids att sprida ut. Jag kan inte minnas ett exakt årtal, men jag kommer ihåg att han hade fått importerat ett Playstation 2 från Japan eller USA för det hade inte släppts i Sverige ännu. Så jag satt där och lyssnade på tjocke Sami som raljerade om hur kampen mot ZOG skulle föras, och med hans PS2 och hans tavla på Adolf Hitler ovanför TV:n som bakgrund kunde jag inte låta bli att tänka på honom.

Sami trivdes nog inte heller här. Och jag tror inte hans son, ägare till trehjulingen utanför, kommer att göra det heller.

Inga kommentarer: