tisdag 9 oktober 2007

Koppleri

På en annan betydligt bättre kanal som också sysslar med public service, P3, (minns inte om det var på Kvällspasset eller P3 Populär) var gårdagens ämne "Connectors". En så kallad Connector är en person som har ett stort kontaktnät och en oerhörd förmåga att i varje möte med människor lyckas utvinna och/eller styra upp saker. De är ungefär som en social knutpunkt, och enligt babblarna i radioprogrammet så driver också de världen åt rätt håll och gör den till en bättre plats.
Jag har bara en person i min umgängeskrets som någorlunda passar i det facket, och hans namn är Jon-Erik. Jag förstår inte hur fanskapet gör, men om man skulle skicka in honom på ett hotell typ Hilton helt tomhänt, skulle han komma ut igen med två rumsnycklar, ett free pass till relaxen och tillgång till en neverending minibar + umgänge i klass med Howlin' Pelle & Joe Labero. Att besitta denna förmåga att kunna styra upp de bästa saker av minsta lilla är lika värdefull som en lightsaber hade varit på medeltiden, eller en kyl & frys hade varit för Neanderthalarna. Medan jag omedelbart tänker Patrick Bateman-tankar när jag samtalar med någon som jag inte är särskilt tjenis med, styr karln upp saker och ting till det bästa oavsett vem det är. Jag fattar inte.


Förresten trodde Jon-Erik fram till i åttan att barn föddes ur anus.

Inga kommentarer: