onsdag 11 juni 2008

The truth is out there

Igår när jag låg och bläddrade i en bok som handlade om allehanda katastrofer så snubblade jag över något som fick mig att höja på ögonbrynen. Det hela handlade om olyckor inom rymdutforskandet, närmare bestämt om de två skeppen Challenger och Columbias destruktioner. För att illustrera det hela tog jag två bilder. De är av tveksam kvalitet då de till att börja med inte är särskilt stora i originalutförande, och sedan så tog jag faktiskt bilderna med en sketen mobilkamera. Men iallafall, här är dom;


Noterar ni något anmärkningsvärt? Om inte, tillåt mig poängtera ut det åt er.
  • Observera antalet på bilderna. Sju i varje besättning. Fem män, två kvinnor.
  • Notera likheten mellan kvinnornas frisyrer. I båda bilderna så finns det en med lite åttiotalsliknande frilla och en med lite längre, rakare och svart hår. I båda fallen är den med fluffet den fulare, medans den med det långa mörka är något bildskönare.
  • I bägge besättningarna ingår det en svart man, i båda fallen med kortklippt Al Green-minnande frilla.
  • De fyra vita männen är också medelålders och lika varandra.
Min slutsats är alltså att besättningarna (som det går 17 år emellan) är exakta kopior av varandra. Jag står undrandes; vad är syftet? Ifall de strandar på Mars, är det bäst att ha med "en av varje" för att kunna populera den nya planeten på ett någorlunda varierat vis? Det fallerar ju då automatiskt, för de har ju inga asiater eller araber med. Kan någon peka ut tanken? Och kom inte och säg att det är samma personer, för alla tvärdog i sina respektive krascher. JAg blir snart flint, såsom jag gnuggar min skalle!

Inga kommentarer: