torsdag 12 juni 2008

Gyllene Gaffeln

Under gårdagen blev det ingen mat gjord, och följdakligen hade jag ingen matlåda med mig till jobbet. Tur då att man har en trogen kypare på jobbet som serverar allt man vill ha! Låt oss kalla honom... Shirzad. Jag knäppte med fingrarna, och på 3 blanka var Shirzad där. Jag beställde en tallrik kroketter med finfint kött, Shirzad kallade det för örtagårdsstek och det lät ju mäkta läskande! Så för ett ögonblick försvann han, och jag inväntande min föda.

Så kom han in igen. Åh, så det doftade! Jag lät den svalna en stund, för att sedan hugga in. Likt Proust fördes jag tillbaka till svunna minnen när jag kände smaken fylla mig. Den där steken... Jag slöt ögonen. Omedelbart kom jag åt tänka på när jag som tvååring sög på en nyblöt disktrasa, som även den smakade vagt av dillsmör. Och kroketterna, finare papier maché har smaklökarna sällan skådat. Så mjukt, men ändå så papperslikt. När jag var klar med måltiden såg jag det resterande dillsmörsblandade fettet flyta runt på tallriken. Jag hällde det i min mugg, värmde det i mikron och drack det sedan istället för efter maten-kaffet. Det var ändå lite kvar, så jag hällde det i hela ansiktet och lät det rinna nerför min kropp.

Findus. Era jävla fitter.

Inga kommentarer: