torsdag 24 januari 2008

Sitting Pig

Jag kom och tänka på en väldigt rolig anekdot från min barndom som fick mig att skratta idag, den var nästan filmisk på något sätt. Ni vet när man ska introducera en karaktär i en actionrulle t.ex, så kan man ju börja med att han kommer insladdandes med sin raggarbil och stiger ur. Kameran börjar sedan från fötterna (man ser hans fräna boots), och sedan uppåt. På vägen upp ser man hur han tar sig på kuka och vid huvudet stannar den. Karaktären spottar & säger något, kanske "Cock-yeah, hellbastard" eller liknande - Då vet man alltså att personen är rätt så vild av sig, han handlar efter eget sinne och säger vad han tycker. Vad får man veta om personen jag ska berätta om nu?

När jag var liten (vi snackar 5-6) så sparkade jag fotboll i min trädgård. Rätt vad det var så sparkade jag ut den på vägen, så jag fick springa ut och hämta den. När jag kom upp ur diket så bromsade det in en kille med sin cykel så gruset sprutade, ett riktigt dammoln blev det. Cykeln var frän och 3-växlad med spindlar & deras nät målade på ramen. Snubben skulle visa sig vara ett år äldre än mig, men det roliga var att han kom där inbromsandes med en fjäderskrud på sig - en sån som en riktig indianhövding har. Jag minns inte riktigt, men jag tror han hade nåt matchande gult indianställ på sig köpt på någon leksaksaffär eller så. I sin väska med indianförnödenheter hade han gröngölingarnas handbok som han köpt ifrån Kalle Anka & CO. Där han hade lärt sig massor utav trix (i den boken finns ju faktiskt allt) som en indian skulle kunna behöva. Det var mitt första möte med min vän Rickard.


Inga kommentarer: