söndag 26 oktober 2008

Daterat

För något år sedan skrev jag om felsägningar och ord som gör mig rasande tokig. Riktigt irriterad. Jag vill tvaga min ögon om jag läser dom och hälla salpetersyra i öronen om jag hör desamma. Ett ord som jag länge haft på listan men som alltid faller i glömska, är ordet data. Inte ordet i sig! Men den felaktiga användningen av det. Jag radar upp två exempel;
  • Vi har ett subjekt, låt oss kalla honom Markus. Han skriver något om sig själv, till exempel på ett community eller kanske i ett mail. Frågan som är tänkt att besvaras är den om hans intressen, och följdaktligen svarar han att han är "dataintreserad". Intresserad av data alltså, icke att misstas med "datorintresserad", som ju för ett otränat öra kan låta ganska snarlikt. Men nej, Markus är intresserad av data. Han har säkert otaliga mappar, pärmar och portfolios fulla med data. Vilken sorts data Markus är intresserad av framgår inte, men eftersom ordet närmast kan förklaras med information, får vi anta att han är intresserad av det. Information. All möjlig information! Information om skattgömmor, godis, hemligheter, kartor, demografi, pedofili och smultronställen!

  • När media skriver om PC- eller TV-Spel. När det handlar om spel till PC skulle man ju kunna kalla det för datorspel, men njae, man föredrar att kalla det DATAspel. DATASPEL! Hur gör man i ett dataspel? Det måste vara bra annorlunda jämfört med ett bilspel eller actionspel, inte sant? Ett dataspel måste... Hmm... Jag ser framför mig hur man spelar som ett filkabinett. Man sorterar, validerar och kritiserar all data man har. Lägger allt i bokstavsordning, sätter etiketter på det. Kanske kommer man snart till nästa level? Ett riktigt skoj dataspel!

9 kommentarer:

Anonym sa...

På dom jävlarna!

Emelie sa...

Haha

Anonym sa...

eller sånna som säger nåstansch istället för nånstans. det är också duktigt.

Tim sa...

Jae, se här för mer i den frågan...

Anonym sa...

..Älle sånna muppar som Emma Borrfors som säger "tjex" istället för "kex" som det uttalas

Tim sa...

Det räknas inte riktigt. Det är ju liksom en regional missbildning i gomseglet eller något. Ungefär som den där norrlandssjukdomen som folk får där uppe för det varit för mycket inavel.

Tim sa...

...Därmed inte på något sätt sagt att det inte är råidiotiskt!

Anonym sa...

..Det var just idiotin jag tänkte på

Anonym sa...

Hmmm....här tror jag nog att vi har en felaktig bild på hur det svenska språket ska låta...
Sådana här "statements" bör inte göras om man har en gnällig dialekt... ;)
Tacka vet jag skånskan där vi uttalar allt korrekt !