torsdag 4 december 2008

Let's Dance

Igår hade det varit läge att plocka fram hagelbrakarn i skolan för att slutgiltigt reducera min huvudstorlek. Jag skall ge er lite bakgrundshistoria; I måndags så träffades vi lärarstudenter för att (såsom det heter på schemat) lära oss om "Olika språk för kommunikation och lärande". Sure thing, kan väl alltid behövas tänkte jag, men sättet vi fick göra detta på var genom att alla ca 100 st lärarstudenter satte sig i en ring (och körde lite circle jerk hann Manne tänka) och ritade av ett gäng dårar till frivilliga som fick turas om att stå mitten och posera. Det tog väl ca 3 timmar, och efteråt hade man en kortare utvärdering där man får säga vad man tyckt om lektionen, vad det gett en och vad man lärt sig.

Utvärderingarna gör mig för alltid fly förbannad. Det är uteslutande åkersorkar som svarar och säger att "det har varit fantasifrämjande", "ökat kreativiteten" och "lär en nya sätt att tänka på". Bullshit. Ni vet att det är det som de har haft i åtanke när de tänkt ut upplägget, och därför svarar det. Det är vad de vill höra, och om allt ni behöver för att tänka i nya banor och öka er kreativitet är att rita av en person som står med armarna i kors, så fan vad ni borde göra det oftare, alternativt börja använda eran slumrande hjärna. Fast visst. Jag kände också av ett visst mått av kreativitet när jag efter ca två timmar i tristess övergick från att teckna poserande fjantar till att måla rymdgrisar. Först DÅ kände jag att jag skapade något (ur kaos kommer ordning).

Det var måndagen. IGÅR var det sju resor värre. Vi inledde med att köra huvud-axlar-knä-och-tå ett par gånger, för att sedan övergå till en sån här dans där man i ett tjugotal håller varandra i händerna och slingrar omkring som en orm, komplett med handsvett och tjofaderittanskuksug-folmusik a'la Dalarna. Så fortsatte det i ungefär två timmar med fler aktiviteter som jag klarade av galant (ty jag hade vanan inne sedan lågstadiet). Jag vill återigen poängtera VARFÖR vi gjorde detta, och konsulterar återigen schemat; "Olika språk för kommunikation och lärande". Vafan? FÖRKLARA ER!

Jag hoppas verkligen de kommer med en ordentlig jävla slutkläm som rättfärdigar detta, som Dino skulle sagt, trams.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Men jag gissar att Tim "medhållarn" Olsson instämde på plats till lovorden om lektionen?
Dock vlll jag se en bild på en rymdgris, ev. Emma Borrfors gästspel på McDonalds brickunderlägg

Tim sa...

Utmärkt idé. Fixa bilden på Emma som barn så är det en deal.

Anonym sa...

jag vill också ha den bilden! varfan är den!?!?
(jag har satt mamma på att leta upp lådan med dom gamla passen nu. ty bilden i fråga var mitt allra första passfoto. tänkte att det var ett safe ställe att leta på...)