måndag 3 mars 2008

Hasta la Hamburgeria Sempre

Idag hade jag återigen en fnissig stund för mig själv när jag stod och pillade på jobbet. Jag tänkte mig tillbaka till de glada dagarna i tredje klass - Vi hade en temadag, det var på FN-dagen om jag inte missminner mig. Temat gick ut på att vi skulle simulera situationen i världen genom att fördela skolans elever såsom det ser ut i väst kontra tredje världen. Hela dagen skulle de fattigare ha sämre förutsättningar än de få procenten "rika" eleverna. Det hela hade sitt klimax under lunchen, då de rika skulle få äta hamburgare och skölja ned kalaset med lite Coca-Cola, medan vi som hamnade i fattiglappsgruppen skulle få äta ris och dricka vatten. Jag minns inte hur fördelningen var, men det var nog ungefär 85-90% fattiga, medan resten var i den rika gruppen.

Jag tror inte han var medveten om det, med allas vår Egil i fyran skulle snart bidra med lite extra krydda och realism till rollspelet. Ilskan och frustrationen bubblade i honom, varför skulle inte han få smaska hamburgare som de andra? Sagt och gjort, raseriet urartade i en riktigt liten hamburgarrevolution - stolar, saxar & pennor flög, rutor krossades och dörrar slogs igen. Upproret slogs snabbt ned av de styrande vuxna i den rika gruppen, och Egil släpades skrikandes och protesterandes ut ur matsalen. Vad mini-Lenin gör idag vet ingen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tillåt mig klargöra vissa detaljer i historien! DEt var sant att allas vår Egil var upprorsmnakaren i spektaklet som följde, men han fick ju med sig alla småligister å om dom inte var det så vaknade småligisterna i folk, så det blev ju vad man kan lika med undantagstillstånd på hela skolan när praktiskt taget alla gick bärsärkagång runt om i skolan. Så vad jag vill minnas så var denna händelse mycket våldsammare å mumsigare än vad Tim ger sken av!
Bra gjort initiativtagaren av aktiviteterna på FN-dagen!

Anonym sa...

Hur kan man döpa sitt barn till Egil? Jag önskar Laers fick nån sjukdom som gjorde att han bara kunde äta ris resten av livet. Förstå att sitta bredvid Laers och äta pizza samtidigt som han äter en skål ris. Åhhh...

Anonym sa...

..jag önskar Billy fick en sjukdom han aldrig mer kunde bära stetson-hatt! fan va skönt det vore!